wtorek, 11 lutego 2014

Mechatronic w skrzyniach DSG i S-Tronic

Od kilku znanych mi osób słyszałem, że w ich samochodach awarii uległ moduł mechatroniczny, a jego naprawa jest bardzo droga. Nazwa mi się tak spodobała, że musiałem dokładniej przyjrzeć się sprawie.

Mechatronic to połączone ze sobą sterowniki:
  • elektryczny
  • elektorohydrauliczny 
Odpowiada on za prawidłową prace dwusprzęgłowych skrzyni biegów grupy VAG czyli:
  • dsg
  • s-tronic
Zastosowanie tego zespołu ma kilka zalet, które propaguje oczywiście volkswagen. O wadach oczywiście nic wspominają. 

Sterownik elektryczny to mózg naszej skrzyni. Odbiera informacje dochodzące z 11 czujników i dba o to by dobrze nią sterować. 

Czujniki podłączone do sterownika elektrycznego to: 

G617 + G618 - czujniki skoku sprzęgła 
G270 - czujnik ciśnienia hydraulicznego 
G510 - czujnik temperatury sterownika
G487, G488, G489, G490 - czujniki przesunięcia widełek od wstecznego do 7 biegu. 
G182, G612, G632 - czujnik prędkości obrotowej 

Wszystkie czujniki, poza G182 są wmontowane w sterownik. 

Sterownik elektrohydrauliczny odpowiedzialny jest za wytwarzanie i sterownie ciśnieniem oleju. 
Steruje hydraulicznie zaworami N433, N434, N435, N436, N437, N438, N439, N440, które przesuwają odpowiednie nastawniki w skrzyni i wrzucają kolejny bieg. Sterownik elektrohydrauliczny składa się z:

  • pompy hydraulicznej
  • silnika pompy
  • puszki ciśnieniowej służącej do magazynowania ciśnienia. 
Cały zespolony układ mechatronic J743 ma jedną poważną wadę: CENA. Kilka tysięcy złotych jak na nasz rynek to wciąż jeszcze za dużo. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że jeśli awarii ulegnie jeden z zaworów nie ma możliwości kupienia go osobno, tylko trzeba głębiej sięgnąć do portfela. Na szczęście na allegro można znaleźć wiele używek. 

3 komentarze:

  1. Fajnie. Nie za długo, nie za krótko. Ciekawy blog. Na pewno będę obserwował. Zapraszam również do siebie.

    www.umiemauto.blogspot.com ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. To faktycznie drogo. Ale co do pomp hydraulicznych to dobre ceny mają na http://masterforce.eu/products

    OdpowiedzUsuń
  3. ja znalazłem nowe części do mojego automatu w dobrej cenie tu:http://www.plochec.com.pl/kontakt,16.html -tylko trzeba dzwonić.

    OdpowiedzUsuń