Kupujesz zimówki ? Nie ufaj etykietom na oponach !

Kupujesz zimówki ? Nie ufaj etykietom na oponach ! 

1 Listopada 2012 roku weszły w życie nowe przepisy unijne, które nakazują stosowanie etykiet informacyjnych na oponach. Na takiej Etykiecie podane są trzy cechy opony:

  1. Przyczepność na mokrej nawierzchni. To jedna z najważniejszych cech. Jeśli samochód porusza się z prędkością 80 km/h  i zacznie hamować to z oponą w klasie A może zatrzymać się o 18 metrów wcześniej niż w klasie F. Droga hamowania wydłuża się o 3 do 6 metrów z kolejną klasą. 
  2. Opory toczenia - wyskalowane od A do G. Każda kolejna klasa to oszczędność od 1 do 1,5 litra na 1000 km. 
  3. Hałas. Poziom hałasu określają kolejne kreski na etykiecie. 
W tym miejscu według norm unijnych informacje na temat opony kończą się. Wybierając oponę zimową, sugerując się etykietą na oponie nie ma większego sensu, ponieważ właściwości w warunkach zimowych nie są na niej uwzględnione. Najważniejsze z nich to: 
  • Trakcja na śniegu 
  • Prowadzenie 
  • Hamowanie na śniegu i lodzie. 
Te najważniejsze cechy możemy sprawdzić tylko przeglądając specjalistyczne testy, np. ADAC. Przed wyborem opony zimowej warto więc sprawdzić kilka źródeł informacji, żeby uzyskać obiektywne informacje. ETYKIETĘ UE zostawmy sobie do wyboru opon letnich. Ponieważ dobre wyniki na niej, nie świadczą o tym, że opona jest dobrą oponą zimową. 


Komentarze

Prześlij komentarz