Wymiana przekładni kierowniczej.

Wymiana przekładni kierowniczej (maglownicy) skoda fabia, vw polo

W mojej fabii ostatnio zaczęło szwankować wspomaganie kierownicy. Wystraszyłem się, ponieważ w fabii układ wspomagania wyposażony jest w elektryczną pompę która do tanich nie należy. Możliwości były dwie:
1. Do wymiany przekładnia kierownicza (maglownica)
2. Do wymiany silnik elektryczny przekładni.

Wjechałem na kanał, zdjąłem koła, lewe nadkole i już wszystko było jasne. Olej wydostaje się z prawej gumowej osłony  (tzw. harmonijki).

Poszukałem na necie co da się z tym zrobić. Mam takiego pecha, że w mojej fabce jest przekładnia firmy SMI KOYO. Z tego co słyszałem, to są dosyć awaryjne, a już na pewno bardziej od alternatywnej wersji zakładanej w fabii firmy TRW.

Jako, że mam warunki i mogłem samemu wyjąć przekładnie, zrobiłem mały poradnik jak sobie z tym poradzić.




Po zdjęciu osłony pod silnikiem widać, że na lewym wahaczu jest mnóstwo oleju przekładniowego.
wahacz, fabia
zaolejony wahacz fabia 
Wystarczyło dotknąć osłonę gumową by zauważyć, że to przez nią wydostaję się olej.

Więc do dzieła, miałem już zdjętą osłonę pod silnikiem, oraz prawe plastikowe nadkole. Dalszą pracę przeniosłem na górę. Pod pedałami znajduję się plastikowa osłona "krzyżaka" który łączy przekładnie z kolumną kierowniczą. Potrzebny będzie duży płaski wkrętak.
Następnie musimy rozkręcić "krzyżak" Jedna śruba, do odkręcenia której użyłem klucza o rozmiarze 13. Następnie, łapiemy ręką za górną część i zwyczajnie wysuwamy.

Teraz trzeba dojść do korka zbiorniczka wyrównawczego oleju.  W moim przypadku muszę zdemontować akumulator, gdyż w silniku diesla jest na tyle duży, że zwyczajnie zasłania korek.
Demontujemy osłonę górną akumulatora z bezpiecznikami. Następnie wyjmujemy akumulator, oraz filtr powietrza z obudową. Na samym końcu odkręcamy dolną półkę na której osadzony był nasz akumulator.
Teraz widzimy mały zielony korek, który musimy odkręcić i wyssać resztę oleju. Cóż u mnie nie było czego wysysać.

Teraz powinniśmy porozpinać przewody doprowadzające olej hydrauliczny z pompy do przekładni. 

Kilka plastikowych opasek i po krzyku.
Najlepiej zdjąć przednie koła, żeby mieć lepsze dojście do łączników stabilizatora oraz końcówek drążków kierowniczych. Teraz kolejno odkręcamy: 
łączniki stabilizatorów
końcówki drążka od zwrotnicy
Od spodu wspornik wahliwy 
Przewody hydrauliczne przykręcone do przekładni. Potrzebny jest klucz 22 oraz 17. 
Oraz czujnik kąta skrętu.
Odkręcamy cztery śruby mocujące przekładnię do "kołyski" Po dwie z lewej i prawej strony.

Teraz trzeba podeprzeć całą kołyskę ja do tego użyłem lewarka trapezowego. I odkręcamy śruby mocujące kołyskę do karoserii.Dwie z tyłu razem z blaszanymi wspornikami, oraz przez wahacz dwie przednie. 
Teraz podnośnikiem opuszczamy całą kołyskę do momentu aż przekładnia wyjdzie z wnęki pod pedałami. I wysuwamy w stronę pasażera. 

Regeneracja przekładni kosztowała mnie 550 zł + 40 nowe osłony. Drążki i końcówki były w dobrym stanie.  Montaż przekładni to dokładnie odwrotność demontażu. 


Bez pośpiechu wymontowałem przekładnię w około 4 godziny 
Montaż był łatwiejszy i zajął około 3 godzin, zaoszczędziłem jakieś 200 zł za wymianę. 
Przy montażu warto zwrócić uwagę na aby uszczelka na górze przekładni dobrze weszła w otwór pod pedałami. Jeśli się gdzieś podwinie może do środka dostawiać się hałas z komory silnika oraz woda. 




Komentarze

  1. Dzięki za zdjęcia. W razie czego przydadzą mi się, jakem wzrokowiec:)
    2 stówki oszczędności w trakcie siedmiogodzinnej zabawy robią wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wielkie dzięki Kolego za fotorelację! Pomogła i to bardzo:) Oby więcej takowych:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wielkie dzięki Kolego za fotorelację! Pomogła i to bardzo:) Oby więcej takowych:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki naprawdę super poradnik

    OdpowiedzUsuń
  5. kolego ja dzisiaj zobaczylem te same objawy cieknacy plyn z gumy typu oslona harmonijka- maglownicy cieknacej posiadajacej wzery sie nie regeneruje objawy wracaja maglownica z demontarzu + robocizna 600 stowek tyle co ty zaplaciles ze swoja robocizna czyli nie przeplacilem ale super fotorelacja naprawde fajna

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz