wtorek, 10 lipca 2012

Wymiana mieszka zmiany biegów.

Wymiana mieszka zmiany biegów skoda fabia

W mojej skodzie która ma już ponad 300 tyś, km postanowiłem wymienić bardzo zużytą gałkę z uszkodzonym mieszkiem zmiany biegów. Cóż, Po takim przebiegu trudno się dziwić. Z wymiany zrobiłem mały foto-poradnik z informacjami co najlepiej i w jakiej kolejności robić. W prawdzie wymieniałem w skodzie fabii ale myślę, że we większości samochodów (przynajmniej z grupy VW) powinno wyglądać to bardzo podobnie o ile nie tak samo. Więc jeśli masz golfa caudi czy passata b5, b6  też może się przydać.


Tak wyglądało to u mnie. Poniszczony mieszek i wytarta gałka.
miszek, rękaw zmiany biegów
Stary zmęczony mieszek zmiany biegów
 W pierwszej kolejności łapiemy za tył mieszka i zwyczajnie ciągniemy w górę aż wyskoczy razem z plastikową ramką. Następnie przód już wychodzi dużo lżej.










Następnie podnosimy cały rękaw w górę, tak aby wywrócić go na drugą stronę. Zobaczymy plastikową końcówkę gałki ściśniętą metalową opaską.





Można było użyć zwykłego śrubokręta, nie miałem jednak pod ręką więc użyłem "kleszczy-obcninaczek"




Gdy poluzujemy opaskę, musimy ciągniemy do góry całą gałkę aż ta wyjdzie z dźwigni zmiany biegów.




Na drążek zakładamy od góry nowy mieszek z założoną opaską tak głęboko aż ta wejdzie na wieloklin drążka. Gałkę ustawiamy w takiej pozycji jak są biegi w samochodzie, gdy wejdzie na wieloklin i zaciśniemy opaskę możemy mieć później problem z ustawieniem gałki w odpowiedniej pozycji.



Następnie zakładamy rękaw w odwrotnej kolejności. Pierwsze wkładamy przód, później tył.
I przed nami nowa jakość.











8 komentarzy:

  1. Jakość jakością. Przydałoby się jednak trochę tą Fabię posprzątać ;) W obecnym układzie nowy "lewarek" wraz z mieszkiem jest nieco jak kwiatek do kożucha ;)

    Dzięki jednak za opis. Nie wiedziałem, że to takie proste :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Faktycznie żałuję, że nie posprzątałem przed tylko po wymianie.

    OdpowiedzUsuń
  3. nowy jest z octavi? jest wyżej?

    OdpowiedzUsuń
  4. Instrukcja b.dobra. Niestety dla tych, którzy chcą wymienić SAM MIESZEK nie kompletna. Osobiście odradzam wymianę samego mieszka, bo zajęło mi to godzinę (zdjęcie zatrzasku pod główką drążka) i zdaje się a-wykonalne bez imadła którym się posłużyłem. Na koniec okazało się, że i tak zamówiony nowy mieszek jest zbyt wąski by spasować. Teraz mam metalowy pręt z gałką :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Do pana Anonymous z 7.05. - ja wymieniałem u siebie w VW Golfie IV sam mieszek i zajęło mi to, łącznie z bieganiem po kombinerki piętro wyżej, ok. 25 minut. Nie wiem jak jest w Skodach (choć powyższa instrukcja pasuje idealnie do VW Golf IV), ale w moim aucie wystarczyło zdjąć plastikowy pierścień na zatrzask (najlepiej delikatnie odgiąć śrubokrętem) spod gałki i wyjąć sam mieszek, wsadzić nowy, a następnie zacisnąć ponownie tym pierścieniem.

    POZDRAWIAM/

    OdpowiedzUsuń
  6. jesli ktos szuka jak wyminic w Passacie B6 oto filmik:https://www.youtube.com/watch?v=GAYYmjRfWTw

    OdpowiedzUsuń
  7. a jak ten zatrzask spowrotem założyć? scisnac czym? kombinerkami?

    OdpowiedzUsuń
  8. Tutaj link z Youtube jak wymienić mieszek https://www.youtube.com/watch?v=8tu217YI_q4

    Nie polecam tych z allegro, zbyt gruba "skóra" to takich elementów i problemy z tym związane. Efekt końcowy średni. Lepiej kupić imitację oryginalnego mieszka razem z gałką.

    OdpowiedzUsuń