Wymiana tylej tulei wahacza.

Wymiana tylej tulei wahacza przedniego skoda fabia vw polo  - Foto-poradnik

Wymiana tylej tulejki wahacza w serwisie jest dosyć droga. Postanowiłem więc wymienić ją sam i przy okazji zrobić kilka zdjęć.

LINK DO INSTRUKCJI W FORMACIE PDF

W mojej skodzie oryginalnie były zamontowane tulejki o numerze 6Q0407183A - często ulegają awarii szczególnie na naszych drogach. Sprytniejsi wymieniali je na tulejki z AUDI a2 8Z0407183 - ten sam rozmiar ale tulejka ma dużo więcej gumy w środku przez co jest bardziej wytrzymała. Obecnie jednak tulejki zostały znormalizowane i można już dostać tylko te "ulepszone"

Wymianę tulejek najlepiej przeprowadzić na podnośniku lub kanale. Bez dobrego dostępu może być prawdziwy hardcore.
Co potrzeba:
- klucz do kół :)
- lewarek
- klucz torx 20  - do odkręcenia podłogi
- klucz 18 do odkręcenia sworznia wahacza i przedniej tulejki
- przyda się łom lub metalowa rurak - do demontażu sworznia



1. Odkręcamy koło, podnosimy samochód i demontujemy osłonę silnika.(tutaj zdjęcie sobie daruję)


2. Odkręcamy sworzeń wahacza (klucz 18)

sworzeń wahacza, nakrętka
Sworzeń wahacza wchodzi w dolne "oczko" zwrotnicy


Dodam, że zacząłem od odkręcanie trzech śrub które mocują sworzeń do wahacza i zerwały się wszystkie :) Według mnie po prostu łatwiej wyjąć sworzeń. Czasem trzeba go mocniej z młotka potraktować ale wychodzi. :)

3. Odkręcamy śrubę z przedniej tulejki wahacz.




4.  Teraz zaczyna się "szarpanina"  Gdy mamy wyjęty sworzeń i odkręconą przednią tulejkę, wahacz należy  wysunąć tak by wyszedł z całej podpory. Następnie pobijmy tylną tulejkę od tyłu samochodu tak żeby trochę się zluzowała, następnie łapiemy za przód wahacz i ciągniemy w dół. Czasem może to trochę potrwać i można się trochę spocić.Mnie udało się wyjąc cały wahacz z tulejką w jakieś 5 minut.




5. Demontujemy starą tuleję z wahacza - ja zrobiłem to na imadle żeby było szybciej ale można przeciąć nożem lub innym śrubokrętem.

6. Wyczyściłem miejsce gdzie ma przyjść nowa tulejka, posmarowałem smarem żeby lepiej wchodziło.




7. Teraz trzeba sobie wymyślić narzędzie którym będziemy wprasowywać nową tulejkę ja znalazłem klika dużych podkładek długą śrubę i nakrętkę



8. Zakładamy tulejkę i wprasowujemy ją najzwyczajniej skręcając równo śrubę :)



W zasadzie to tyle można jeszcze napisać że montujemy wahacz, skręcamy sworzeń, zakładamy podłogę i koło i tyle ....


Komentarze

  1. geometri nie trzeba ustawiac?

    OdpowiedzUsuń
  2. a jak ustawic ta tuleje bo to bardzo wazne. ona ma swoje dokladne ustawienie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja do wysunięcia wahacza używam brechy ... wkładam przez największy zresztą widoczny na zdjęciu otwór w wahaczu i zapieram górną część breszki o górne mocowanie konsoli aluminiowej, wytarczy kilka razy napiąć breszkę i wahacz bez problemu wychodzi...
    Pozdrawiam Bahus.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki wielkie. Bardzo pomocny fotoporadnik. Od siebie dodam że Ibiza 6L1 ma podobnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a jak wymienić tą drugą tuleje ? tą na wahaczu jest z tym jakiś większy problem ?

    OdpowiedzUsuń
  6. Ładnie opisane, bardzo pomocne.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. a jaka masz ta srube i te podkladki bo tez bym chcial cos takiego zrobić, ale nie wiem jaka kupic i jakie te podkladki

    OdpowiedzUsuń
  8. Co ile średnio pada taki wachacz w samochodach VW?

    OdpowiedzUsuń
  9. wprasowac to jedno punkt wprasowania jest na wachaczu wzmocnieniu i tulei???

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz